Termeni și Condiții Sameday
SC DELIVERY SOLUTIONS SA (deţinătoare a mărcii comerciale SAMEDAY COURIER)
Data ultimei actualizări: 18.09.2025
Condiţii generale privind furnizarea serviciilor poştale SAMEDAY COURIER
I. Dispoziţii Generale
1.1. Prezentele condiții generale privind furnizarea serviciilor poștale reglementează raporturile contractuale între subscrisa (SC DELIVERY SOLUTIONS SA, deţinătoare a mărcii comerciale SAMEDAY COURIER şi denumită, în continuare, Sameday Courier), în calitate de furnizor de servicii poștale şi utilizatori, care ne remit în vederea colectării, sortării, transportului și livrării trimiteri poştale, cu aplicabilitate generală, inclusiv asupra și în legătură cu orice terțe persoane care ar avea interes în legătură cu serviciul poștal respectiv.
1.2. Prin comandarea de Servicii poștale prin intermediul furnizorului "Sameday Courier" utilizatorul își exprimă acordul expres ca orice serviciu contractat să poată fi prestat și prin intermediul subcontractorilor, Sameday Courier păstrând răspunderea contractuală față de utilizator.
II. Definirea unor termeni
2.1. “Servicii poştale” – serviciile ce constau în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale;
Acestea includ implicit şi alte activităţi specifice necesare în vederea furnizării de servicii poştale cum ar fi, fără a se limita la: manipularea, depozitarea trimiterilor poștale etc.
2.2. “Furnizor de servicii poştale” – orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau orice persoană juridică, a cărei activitate constă, în tot ori în parte, în furnizarea unuia sau a mai multor servicii poştale;
2.3. “Reţea poştală” – sistemul de organizare şi resursele de orice fel, utilizate de furnizorii de servicii poştale, în principal, pentru:
- colectarea trimiterilor poştale;
- transportul şi manipularea trimiterilor poştale de la punctele de acces până la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor poştale la adresele indicate;
2.4. “Puncte de acces” – instalaţiile fizice, inclusiv cutiile poştale, puse la dispoziţia publicului, prin intermediul cărora trimiterile poştale pot fi introduse în reţeaua poştală;
2.5. “Puncte de contact” – ansamblul instalaţiilor fizice prin intermediul cărora trimiterile poştale pot fi livrate destinatarilor;
2.6. “Colectare” – operaţiunea de preluare a trimiterilor poştale realizată fie prin intermediul punctelor de acces, fie de la o adresă indicată de expeditor;
2.7. “Livrare” – operaţiunea de predare de către furnizorul de servicii poştale a trimiterilor poştale;
2.8. “Distribuire” – procesul care începe cu sortarea trimiterilor poştale şi se încheie cu livrarea acestora la destinatari;
2.27. “Sameday Courier” înseamnă societatea Delivery Solutions SA, inclusiv orice subcontractor al societății Delivery Solutions SA, contractat în vederea îndeplinirii/furnizării serviciilor poștale.
Orice alți termeni nedefiniți mai sus au sensul reglementat de OUG 13/2013 și Decizia președintelui ANCOM nr. 313/2017.
III. Condiţii de acceptare a trimiterilor poştale
Pentru a fi preluate în rețeaua poștală SAMEDAY COURIER, trimiterile poștale trebuie să fie ambalate și etichetate (acolo unde este cazul) corespunzător naturii bunului care face obiectul trimiterii poștale și care să corespundă greutăţii, formei şi naturii conţinutului, cât şi modului şi duratei transportului, prin asigurarea unui înveliş exterior opac astfel încât conținutul să nu poată fi vizualizat și să nu fie posibil accesul la conținutul trimiterilor poștale fără a lăsa urme.
Recomandări punctuale și instrucțiuni cu privire la ambalarea trimiterilor poștale, în principal, în funcţie de natura bunurilor care pot face obiectul trimiterilor poştale sunt disponibile pe site-ul www.sameday.ro.
Felul trimiterilor poştale care fac obiectul serviciilor oferite și prestate de Sameday Courier: interne și internaționale.
3.2. Sunt excluse de la colectare, sortare, transport și livrare:
- a) Trimiterile poștale constând în bunuri al căror transport este interzis prin dispoziții legale, fie chiar și numai pe o porțiune din parcurs;
- b) Trimiterile poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri;
- c) Trimiterile poștale care prezintă etichete sau inscripții vechi neîndepărtate;
- d) Trimiteri poștale care au ca obiect bunuri cu valoare specială, cum ar fi metale prețioase, bijuterii veritabile, pietre prețioase, perle veritabile, antichități, lucrări de artă, tablouri, blănuri, covoare;
- e) Arme de foc așa cum sunt definite de lege referitoare la arme de foc din România;
- f) Trimiterile poştale care prin modalitatea de ambalare pot cauza deteriorări unor bunuri sau pot pune în pericol persoane, mediul etc;
- g) Bunuri perisabile, produse alimentare, animale vii sau moarte, materiale pentru examinări medicale sau biologice, deşeuri medicale, rămășițe umane sau animale;
- h) Bunuri primejdioase, cu excepţia cazurilor în care pentru acceptarea trimiterilor poştale ce au ca obiect astfel de bunuri, în urma consultării cu furnizorul de servicii poştale, a fost emis în prealabil un contract special între expeditor şi SAMEDAY COURIER;
3.3. Condiţii de acceptare în ceea ce priveşte dimensiunile și greutatea trimiterilor poştale
3.3.1. Vor fi acceptate trimiterile poştale cu următoarele dimensiuni și greutăți maxime:
- 210 mm X 297 mm (format A4) pentru plicuri, greutate maximă 3 kg;
- Greutate maximă 31,5 kg; (colete)
- Lungime maximă: 300 cm
- Circumferință + lungime maximă: 500 cm (circumferința = 2 x înălțime + 2 x lățime);
- Unitatea minimă de taxare este de 1 kg (rotunjirea greutății se realizează prin majorare, atunci când greutatea depășește 0.01 grame).
3.3.6. Expeditorul poate declara o valoare a trimiterii poștale interne sau internaționale în cuantum de maxim 40.000 RON (sau echivalentul în moneda națională a țarii de colectare/destinație sau moneda Euro), trimitere poștală care poate face obiectul unei despăgubiri integrale sau parţiale, după caz, în cazul în care pierderea sau distrugerea s-a produs din vina furnizorului, iar expeditorul a achitat, în prealabil, un tarif suplimentar de 1% din valoarea declarată.
3.3.7. Furnizorul efectuează și servicii Contra ramburs, colectarea și achitarea rambursului urmând a se efectua doar în numerar (cash), iar limita maximă a rambursului cash este de 5.000,00 ron (pentru serviciul Contra ramburs, avand ca destinatari persoane juridice); 10.000,00 ron (pentru serviciul Contra ramburs, avand ca destinatari persoane fizice), per trimitere poștală internă sau internațională.
IV. Termene de păstrare/returnare a trimiterilor poştale
4.1. Cu excepţia trimiterilor poştale care fac obiectul serviciilor Express şi Livrare specială, în cazul imposibilităţii de predare a trimiterilor poştale către destinatar (sau persoana autorizată), Sameday Courier va înştiinţa destinatarul printr-un aviz (înscris ori sms), cu privire la încercarea de livrare a trimiterii poștale şi va păstra, la punctul de contact, în vederea predării, trimiterea poştală care nu a putut fi predată acestuia, pentru o perioadă de 5 zile lucrătoare de la data avizării acestuia.
4.7. Trimiterile poștale care nu au putut fi predate destinatarului și nici returnate la expeditor se vor păstra de către Sameday Courier timp de 9 luni de data depunerii lor. După expirarea acestui termen aceste trimiteri poştale vor deveni proprietatea Sameday Courier.
4.8 Sameday Courier va preda destinatarului/persoanei autorizate să primească trimiterea poştală numai pe baza de semnătură de primire aplicată, fie pe nota de transport (NT), fie pe borderoul de livrare. Aplicarea semnăturii de către destinatar/persoana autorizată nu exclude însă obligaţia acestuia/acesteia de a-şi dovedi identitatea printr-un document corespunzător.
V. Timpii de livrare garantaţi
5.1. În cazul serviciilor "Express" ce au ca obiect trimiteri poştale interne, timpul de livrare garantat este de:
- 12 h pentru livrarea trimiterilor poștale colectate și livrate în aceeaşi localitate,
- 24 h pentru livrarea trimiterilor poștale intrajudețene sau între reşedinţele de judeţ,
- 36 h pentru livrarea trimiterilor poștale intre oricare alte doua localități de pe teritoriul național.
5.2. În cazul depăşirii timpilor de livrare garantaţi pentru serviciul Express, din motive imputabile, Sameday Courier răspunde faţă de utilizator prin restituirea tarifului sau va acorda expeditorului o alta trimitere poştala gratuită, conform solicitarii acestuia din urmă.
5.4. Pentru celelalte tipuri de servicii poştale, având ca obiect trimiteri poştale interne timpii de livrare nu vor depăşi 3 zile lucrătoare de la colectare. Pentru trimiteri poştale internaţionale termenul de livrare este 12 zile lucrătoare de la colectare.
VI. Răspunderea furnizorului de servicii poştale
6.1. Răspunderea
Sameday Courier răspunde pentru paguba pricinuită în cazul pierderii, furtului, distrugerii totale sau parţiale ori a deteriorării trimiterii poştale, dacă aceste împrejurări au survenit între momentul depunerii trimiterii poștale la punctul de acces şi momentul livrării la destinatar.
6.1.1. Pentru serviciile poştale având ca obiect trimiteri poştale interne:
a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:
- cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, inclusiv dacă respectiva trimitere poștală face sau nu obiectul unui serviciu contra ramburs;
- cu valoarea rambursului, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu contra ramburs fără valoare declarată;
- cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau unui serviciu contra ramburs;
b) în caz de pierdere ori distrugere parțială sau deteriorare:
- cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată ori cu cota-parte corespunzătoare greutății lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile poștale care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
- cu suma reprezentând de 5 ori tariful serviciului pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
6.2. Limitele răspunderii
6.2.1. Sameday Courier este exonerat de răspundere în următoarele situații:
- paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului sau destinatarului;
- utilizatorul nu are asigurat un serviciu destinat primirii trimiterilor poștale;
- trimiterea a fost primită fără obiecții de către destinatar, cu excepția reclamațiilor referitoare la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea totală ori parțială a conținutului trimiterii poștale;
- paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forță majoră sau a cazului fortuit;
6.2.2. Sameday Courier nu este răspunzător și nu îi pot fi imputate pierderile speciale (pierderi de profit, de venit, dobânzi, piețe de desfacere, licitații) sau alte daune și pagube indirecte generate de întârzierea, pierderea, distrugerea, livrarea viciată sau nelivrarea trimiterilor poștale.
VII. Mecanismul de soluționare a reclamațiilor
7.1.1. Orice reclamație referitoare la trimiterile poştale se va face în scris, prin completarea unei cereri de reclamaţii și va fi trimisă fie prin intermediul unui serviciu poștal cu confirmare de primire, fie va fi depusă la sediul Sameday Courier, fie prin e-mail la adresa office@sameday.ro, primind număr de înregistrare care va fi comunicat reclamantului prin aceeaşi modalitate prin care aceasta a fost primită.
7.2.1. Termenul de introducere a reclamaţiei prealabile adresate furnizorului de servicii poştale – în speţă Sameday Courier, este de 6 luni şi se calculează de la data depunerii trimiterii poştale.
7.2.4. Termenul de soluționare a reclamației este de 3 luni de la data depunerii acesteia.
În cazul reclamațiilor întemeiate, plata despăgubirilor se face în termen de 30 de zile de la data finalizării analizei reclamaţiei, fără a depăşi, însă, termenul de 3 luni menţionat mai sus, în numerar, la unul dintre sediile Sameday Courier, sau prin virament în cont bancar, în funcție de solicitarea utilizatorului îndreptățit.
VIII. Dispoziţii tranzitorii și finale
8.1. Secretul scrisorilor, documentelor și a altor trimiteri poştale este garantat prin lege. Toate persoanele implicate în realizarea activității de servicii poştale sunt obligate să asigure confidenţialitatea trimiterilor poștale – reţinerea, deschiderea sau divulgarea conţinutului trimiterilor poştale fiind permisă numai în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
8.5. Trimiterile poştale aparţin expeditorului până în momentul livrării lor la destinatar. Până în acest moment, expeditorul are dreptul de a modifica adresa înscrisă pe ele ori de a opri livrarea trimiterii poştale către destinatar dacă a optat pentru serviciul schimbare destinaţie.
8.6. Expeditorii trimiterilor poştale răspund față de furnizorul de servicii poştale (Sameday Courier) pentru daunele rezultate din natura periculoasă a trimiterilor poştale sau a condiţiilor de ambalare neadecvate ale acestora (vicii ascunse prin ambalare), în limita valorii daunelor și a sumelor plătite ca despăgubire altor beneficiari ai serviciilor poştale ale căror trimiteri poştale au fost deteriorate din această cauză.
8.8. Prevederile prezentelor Condiții generale se completează în mod corespunzător cu prevederile legislației în vigoare aplicabile în domeniu.
Notă: Aceasta este versiunea integrală a termenilor și condițiilor Sameday valabili pentru România. Pentru cele mai recente actualizări, consultați documentul oficial pe site-ul Sameday.
Ultima actualizare: 18.09.2025
Pentru detalii complete, consultați:Termenii și Condițiile oficiale Sameday